Friday 27 May 2011

SELAMAT DATANG KE MELAKA

          Kegemilangan Empayar Kesultanan Melayu Melaka telah tercatat dalam sejarah sejak 600 tahun dahulu. Melaka telah dibuka oleh seorang raja bernama Parameswara dari Sumatera, Indonesia pada kurun ke 15 yang kemudiannya dibangunkan dan terkenal sebagai pusat perdagangan rempah di kalangan pedagang Jawa, Cina, India dan Arab.

          Kegemilangan dan kekayaan Melaka pada ketika itu telah menarik minat bangsa Eropah untuk datang ke rantau ini. Maka pada tahun 1511, Portugis telah menawan Melaka untuk menguasai perdagangan rantau ini selama 130 tahun. Pada tahun 1641, Belanda pula telah mengambil alih Melaka dari Portugis dengan Batavia ( Jakarta ) sebagai pusat pemerintahannya dan menjajah Melaka selama 150 tahun. Kemudian pada tahun 1824, Belanda telah menyerahkan Melaka dengan British sebagai pertukaran dengan Bencoolen, Indonesia dan hingga tahun 1914, British secara langsung atau tidak langsung telah mewujudkan satu kolononial di Tanah Melayu yang akhirnya membentuk Malaysia. Perang Dunia Ke-2 telah menamatkan pemerintahan British di Tanah Melayu. 

          Melawat Melaka menjadi satu kemestian kepada pelancong tempatan dan juga asing. Tempat-tempat bersejarah seperti Memorial Kemerdekaan, Kota A Famosa, Makam Hang Tuah, Perigi Hang Li Poh, Makam Hang Jebat, Masjid Kampung Hulu, Masjid Kampung Keling, Masjid Tengkera, The Stadthuys, Replika Istana Kesultanan Melaka dan banyak lagi menjadi tarikan utama pelancong ke Melaka. Tidak ketinggalan juga Menara Taming Sari, River Cruise, Taman Botanikal, Zoo Melaka, Taman Mini Malaysia, Melaka River Pirate Park dan banyak lagi untuk dikunjungi oleh para pelancong.

          Kekayaan budaya Melaka datangnya dari kepelbagaian kaum dan etnik yang bangga dan mengamalkan adat resam nenek moyang mereka sejak ratusan tahun dahulu. Melaka merupakan sebuah negeri pelbagai kaum yang hidup secara aman dan bertoleransi antara satu sama lain yang terdiri daripada Melayu, Cina, India, Baba-Nyonya dan Chetty.

          Kami di BarakahGroup2u KampungStay mengalu-alukan kedatangan anda ke Melaka kerana "Melawat Melaka Bererti Melawat Malaysia".  Semoga kita berjumpa di Melaka, Bandar Warisan Dunia UNESCO.

No comments:

Post a Comment